Kahvila Wilhelmiinan tarina


"Tunnetusti hyvä kahvipaikka" on lause, joka kertoo millainen Kahvila Wilhelmiina on sielultaan. Kahvila Wilhelmiinan juuret ovat syvällä Mäntän historiassa. Terttu Vakkila perusti Mokkamaja- nimisen kahvilan Mäntän keskustaan vuonna 1978 yhdessä siskonsa Raili Idänheimon kanssa. Nykyisellä paikallaan Osuuspankin talossa Kahvila Wilhelmiina on ollut vuodesta 1982. Avaisia vietettiin 3.marraskuuta eli noin 39 vuotta sitten. Kahvilan nimi, Wilhelmiina, on siskosten isoäidin mukaan nimetty. Kahvila saavutti välittömästi runsaan suosion. (Nisula, Sini 2013)

Kahvilalla on ollut vuosien saatossa vakaa ja runsas asiakaskunta. Pitkät aukioloajat ovat tarjonneet mänttäläisille ja ulkopaikkakuntalaisille asiakkaille viihtyisän olohuoneen, missä seurustella ja nauttia hyvästä kahvista ja kotitekoisista leivonnaisista. Kaikenikäiset asiakkaat ovat asioineet kahvila Wilhelmiinassa. 

Kahvilan sukupolvenvaihdos tapahtui vuonna 2003, jolloin Tertun tytär Mailis Hlavacek siirtyi yrittäjäksi Kahvila Wilhelmiinaan. Vuotta myöhemmin Mailis ja hänen miehensä Daniel Hlavacek ostivat Hotelli Alexanderin Mäntän keskustasta ja siitä vuotta myöhemmin 2005 he aloittivat kesähotellin majoitustoiminnan hoitamisen. 

Kahvila Wilhelmiinan sisustus, valikoima, aukioloajat sekä henkilökuntakin ovat muuttuneet ja vaihtuneet aikojen saatossa. Moni pitkäaikainen työntekijä on jättänyt Kahvila Wilhelmiinaan oman kädenjälkensä. Monet perinteiset leivonnaiset ja vitriinitarjottavat ovat Wilhelmiinan klassikoita, joiden valmistusta vaalitaan. Monet opiskelijat ovat suorittaneet  työssäoppimisjaksonsa Kahvila Wilhelmiinassa ja tutustuneet tällä tavoin työelämään. Kanta-asiakkaat eivät ole unohtaneet Mäntän vanhinta kahvilaa vaikkakin monia esteitä yritystoiminnalle on ollut, kuten esim. 1990-luvun lama sekä viime vuosien koronapandemia.

Kahvila Wilhelmiina on ollut pioneeri omalla alallaan, kokeilemalla aina uutta, mutta vaalimalla myös perinteitä. Nykyään Kahvila Wilhelmiina on uudistunut niin valikomaltaan kuin myös sisustukseltaan. Nykyaikaiset koneet ja työtä helpottavat laitteet ovat modernisoineet kahvilatyöskentelyä sekä osaltaan helpottaneet työn kuormittavuutta. 

Yrittäjyys, rohkeus, ahkeruus, intohimo ja halu palvella asiakkaita ovat piirteitä, joita Tertulla, Mailiksella ja Danielilla on. Avain menestykseen piileekin juuri ihmisissä: yrittäjissä sekä tietenkin asiakkaissa. Ilman asiakkaita me lakkaamme olemasta. Kova työ ja kärsivällisyys palkitaan ja paras palkinto on asiakkaiden tyytyväisyys ja mielihyvä, kun he saavat taatusti erinomaista kahvia ja hyvää palvelua. 

Kuinka me voimme palvella Sinua?